BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, August 31, 2010

HIJAB PERISAI WANITA......

Terdetik di hati saya ni untuk bercerita mengenai hijab.  Begitu besar rupa-rupanya peranan sehelai hijab buat wanita. Tapi kenapa masih ada segelintir wanita yang tidak begitu mengambil berat mengenai hijab dan tidak mengendahkan tentang hijab yang terlekat di tubuh mereka? Tidak boleh ke tutup betul-betul setiap pelosok tubuh anda tu dengan sempurna?

Alasannya hijab yang menutup aurat dan longgar tak mengikut trend zaman sekarang.
Mengapa boleh jadi begitu? Mengapa boleh berfikiran sebegitu rupa? Hina sangat ke hijab yang menutup aurat tu?

Melihatkan situasi zaman sekarang yang semakin maju, banyak perubahan yang telah membawa manusia ke arah berfikiran semakin terlampau maju sehingga begitu terikut dengan budaya barat. Dalam situasi dan keadaan sekarang, manusia hanya meletakkan Islam sebagai nama sahaja. Begitu sedih dan sakit hati memikirkan pemikiran kolot manusia sebegini.




Sebelum itu baik saya perkenalkan dahulu apa sebenarnya hijab tu.. Hijab bererti tabir , tirai atau dinding dan digunakan juga dengan erti kata perselindungan buat wanita di dalam Islam daripada pandangan lelaki ajnabi.
Rasululullah SAW pernah menyatakan perihal tentang  aurat wanita yang mesti diselindungkan.
Firman Allah SWT : “ katakanlah ( wahai Muhammad ) kepada orang lelaki yang beriman: hendaklah mereka menahan( sebahagian ) daripada pandangan mereka  dan memelihara kemaluan mereka yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka.Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat .”
( surah An-Nur ayat 30)
Firman Allah yang menerangkan akan batas-batas aurat wanita ialah : 
وَقُل لِّلۡمُؤۡمِنَـٰتِ يَغۡضُضۡنَ مِنۡ أَبۡصَـٰرِهِنَّ وَيَحۡفَظۡنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبۡدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنۡهَا‌ۖ وَلۡيَضۡرِبۡنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِہِنَّ‌ۖ وَلَا يُبۡدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوۡ ءَابَآٮِٕهِنَّ أَوۡ ءَابَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوۡ أَبۡنَآٮِٕهِنَّ أَوۡ أَبۡنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوۡ إِخۡوَٲنِهِنَّ أَوۡ بَنِىٓ إِخۡوَٲنِهِنَّ أَوۡ بَنِىٓ أَخَوَٲتِهِنَّ أَوۡ نِسَآٮِٕهِنَّ أَوۡ مَا مَلَكَتۡ أَيۡمَـٰنُهُنَّ أَوِ ٱلتَّـٰبِعِينَ غَيۡرِ أُوْلِى ٱلۡإِرۡبَةِ مِنَ ٱلرِّجَالِ أَوِ ٱلطِّفۡلِ ٱلَّذِينَ لَمۡ يَظۡهَرُواْ عَلَىٰ عَوۡرَٲتِ ٱلنِّسَآءِ‌ۖ وَلَا يَضۡرِبۡنَ بِأَرۡجُلِهِنَّ لِيُعۡلَمَ مَا يُخۡفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ‌ۚ وَتُوبُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ

maksudnya: Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.
( surah An-Nur ayat 31)

Daripada ayat al-Qura’an di atas, Allah swt memerintahkan wanita dalam kalangan umat Islam supaya menutup aurat mereka daripada pandangan lelaki yang halal baginya untuk dikahwini. Tapi, mengapa masih ramai yang tidak mengendahkan perintah ini? Ternyata umat Islam pada hari ini sudah tidak takut akan Allah swt yang menciptanya dan lupa asal usul datangnya jasad yang dipinjamkan daripada Allah swt. Ketahuilah sahabat-sahabatku sekalian, jasad yang dipinjamkan oleh Allah swt merupakan permata buat kita semua. Begitu berharga dan susah untuk mendapatkan kembali jika sudah kehilangannya. Hargailah ia dan balutilah ia dengan pakaian yang sewajarnya.  Jangan biarkan ia menjadi kaca yang mudah didapati, murah dan mudah berkecai jika tidak pandai menjaganya.
Samada sedar atau tidak, sebenarnya wanita yang tidak menutup aurat itu bukanlah menunjukkan kecantikan fizikalnya sebenarnya, namun hakikatnya mereka telah mendedahkan aurat yang mampu merangsang syahwat seorang insan bernama lelaki. Begitulah hakikatnya….. Seperti yang diketahui Allah telah mengurniakan wanita 9 nafsu dan 1 akal. Manakala lelaki pula sebaliknya. Sebab itulah lelaki tak mampu nak kawal perasaan nafsunya bila berhadapan dengan wanita yang seksi. Aduhai, kesian betul kaum adam, terpaksa menanggung dosa dengan  tayangan-tayangan free kat depan mata.
Kebanyakan wanita berfikir yang lelaki ni lagi tertarik kepada wanita yang cantik dan sedap mata memandang, hot dan ada susuk tubuh yang menarik. Wanita biasa-biasa ni tak dipandang langsung. Mengapa boleh berfikiran sebegitu rupa? Kecantikan luaran itu tidak penting sebenarnya, yang pentingnya adalah kecantikan iman dan hati wanita itu sendiri yang diutamakan. Tengok sahaja gelagat kebanyakan lelaki, diorang sekadar ‘usha-usha’ je perempuan yang seksi-seksi depan mata diorang. Cuba tanya diorang, jika diberi kesempatan untuk terus hidup ni, adakah awak nak kahwin dengan perempuan yang seksi dan menayangkan auratnya kepada khalayak ramai? Mesti kebanyakan darinya menolak.



Aurat juga meliputi suara dan lenggang lenggok wanita. Hakikatnya suara dan cara jalan wanita juga perlu dihijabkan kerana ia turut dikategorikan berdosa jika sengaja didedahkan kepada yang tidak sepatutnya.
Ia hendaklah di jaga dan tidak  boleh sengaja mendedahkannya untuk menarik perhatian lelaki secara sengaja atau tidak sengaja, seperti gaya pertuturan yang dimanja-manja atau penggunaan perkataan yang memberahikan. Firman Allah taala yang bermaksud:
"Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian itu boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk terhadap kamu) dan berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan). "(Surah Al-Ahzab: 32)
Sebahagian ulama menjadikan ayat ini sebagai dalil bahawa suara wanita adalah aurat juga. Namun semua bersetuju, walaupun di kalangan pihak yang berpendapat suara bukan aurat bagi wanita, bahawa wanita tidak boleh bertutur dengan gaya yang boleh menimbulkan tarikan lelaki terhadapnya.

*Terdapat juga persoalan mengenai bolehkah wanita berdakwah melalui nasyid...?

hati saya tertarik dengan artikal yang dipersembahkan oleh sahabat saya diblognya mengenai cinta dan seks. begitu terperinci beliau menceritakan sifat seorang lelaki terhadap wanita. 

wahai wanita, renung2kanlah...



0 ulasan: